Stemadvies: omzien naar elkaar kent geen grenzen

Afbeelding voor Stemadvies: omzien naar elkaar kent geen grenzen

Omzien naar elkaar kent geen grenzen

Het kabinet roept in haar regeerakkoord op tot naar elkaar omzien. Recent kondigde de Europese Commissie een wet aan die bedrijven gaat verplichten om te zien naar iedereen die voor hen werkt. Op 16 maart kun jij als kiezer bijdragen door te stemmen op lokale partijen die zich inzetten voor het omzien naar anderen.

We moeten daarbij niet alleen oog hebben voor mensen in de buurt, maar net zo goed voor mensen aan de andere kant van de wereld. De coronapandemie heeft laten zien dat we wereldwijd nauw met elkaar verbonden zijn. Velen van ons hebben zich ingezet voor anderen. We vonden het niet meer dan normaal om dingen te laten om anderen te beschermen, en we kwamen in actie om de meest kwetsbaren te helpen. Dit doen we nu eveneens voor de bevolking van Oekraïne.

Wereldwijde verbondenheid komt ook tot uiting in aankoopbeslissingen die we, op alle niveaus, dagelijks nemen. De producten die we kopen geven gelegenheid tot omkijken naar de makers. De prijs die we betalen, bepaalt het leven van de maker. Rechtvaardige prijzen voor boeren en producenten in ontwikkelingslanden zijn niet alleen voor hen, maar voor iedereen van belang. Mensen die in hun eigen land een leven in welzijn kunnen opbouwen, zijn niet langer genoodzaakt hun geluk elders te zoeken. Boeren die een fatsoenlijke prijs ontvangen, kunnen zich klimaatvriendelijke landbouw veroorloven. Omzien naar elkaar zou eigenlijk niet meer dan normaal moeten zijn.

Er zijn inspirerende voorbeelden van gemeenten die over grenzen durven kijken. Zo streeft de gemeente Tilburg ernaar om haar inwoners bewust te maken van mondiale problematiek: wat burgers doen heeft effect op de wereld en dat wat er gebeurt in de wereld heeft effect op Tilburg. Deze gemeente gelooft in een gedeelde verantwoordelijkheid voor onze planeet en zorg voor leefomstandigheden van mensen wereldwijd. Het mooie is dat samenwerking door inwoners voor mondiale zaken, lokaal sociale cohesie tot gevolg heeft.

We roepen kiezers op om te stemmen op die partijen die over de dijken en duinen van Nederland heen kijken. Let bijvoorbeeld op de volgende onderwerpen in partijprogramma’s:

• Welke partij heeft beleid voor internationale samenwerking en oog voor de plek van de gemeente in de wereld en het effect van onze acties in de wereld en omgekeerd?
  • Welke partijen maken zich hard voor een duurzaam inkoopbeleid? Gemeenten kopen zelf jaarlijks voor miljoenen euro’s in.
  • Voor welke partijen is (internationaal) Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen een belangrijk thema?
  • Welke partijen initiëren en ondersteunen initiatieven zoals de Fairtrade Gemeente Campagne, Gemeenten4GlobalGoals en wereldwinkels als centra voor eerlijke handel?
  • Welke partijen ondersteunen groepen burgers die in actie komen voor een betere wereld?

Laat je stem gelden en maak werk van omzien naar elkaar. Gebruik je stem om mensen in de buurt en wereldwijd met elkaar verbonden te houden.

Kathleen Ferrier, voorzitter Unesco Nederland en ambassadeur ‘Koop een betere Wereld’
John van Balen, voorzitter platform Wereldwinkel.Nu
Karen Kammeraat, voorzitter Stichting Fairtrade Gemeente Nederland