Max Havelaar week

Afbeelding voor Max Havelaar week

In aanloop naar de oprichting van Fairtrade gemeente Zevenaar organiseerden we als Wereldwinkel Zevenaar in de eerste week van februari 2020 de Max Havelaar week ter gelegenheid van het 200e geboortejaar van Eduard Douwes Dekker, alias Multatuli, de schrijver van het boek Max Havelaar waarmee Fairtrade al meer dan 40 jaar zo nauw verbonden is. Het huidige Fairtrade keurmerk is als Max Havelaar haar opmars in Nederland begonnen en is nu een wereldwijd (h)erkend en betrouwbaar keurmerk voor eerlijke handel.

In de Max Havelaar week draaiden we in het Filmhuis in Zevenaar voor een volle zaal de (lange en spannende) Max Havelaar film uit 1976, hielden Multatuli-biograaf Dik van der Meulen en Peter d’Angremond, directeur Fairtrade Nederland redelijk bezochte lezingen en verzorgde het Musiater 2 premiere-opvoeringen van Havelaar, de musical waarvoor wijd-en-zijd Wereldwinkels en Fairtrade gemeenten waren uitgenodigd.  De Wereldwinkel had de hele week leuke aanbiedingen en de bibliotheek een boekenplank met Multatuli-boeken.

De week werd ingeluid met een paginagroot interview in de Liemers Helemaal Goed ! Courant van 17 januari 2020, blz. 13.

Max Havelaar musical flyer

Max Havelaar Zevenaar flyer