Fairtrade veiling geslaagd!

Afbeelding voor Fairtrade veiling geslaagd!

Zeist –  De fairtrade veiling op 15 februari als slot van de openingsweek van het gemeentehuis is geslaagd! De totale opbrengst van de veiling is € 2.033,-  Burgemeester Koos Janssen bracht de goede sfeer bij de aanwezigen en veilde de eerste kavel: een voetbal gesigneerd door bekende coaches en spelers afkomstig van de KNVB. De Zeister veilingmeester Frits de Groot wist de mensen tot het eind toe te boeien en tot een bod te brengen. De gehele opbrengst gaat naar het NOVA project Afrika.

veilingmeester Frits de Groot

De trouwzaal was goed gevuld met bezoekers van de veiling. Vrijwilligers van de twee fairtrade kerken (PKN gemeente Zeist-West en Evangelische Broedergemeente) en de Wereldwinkel waren aanwezig om toelichting te geven. Een stoet van ruim dertig fairtrade kavels passeerde de revue: in een goede sfeer zijn die kavels geveild. Allerlei winkels en bedrijven ondermeer veel deelnemers van de Eerlijk winkelroute hadden medewerking toegezegd. Leden van de werkgroep Fairtrade hebben die bedrijven bezocht: van Wereldwinkel tot Hotel Figi & Slot Zeist. Dat leverde fairtrade kavels op: van beelden tot naaldkunstwerken. Ook waren er toegangskaarten voor allerlei voorstellingen. Voor elk wat wils!

bezoekers van de veiling

De opbrengst gaat naar NOVA in Zuid-Afrika. NOVA staat voor ‘Navorsing en Ontwikkeling vir die Voorkoming van Armoede’ en richt zich op de kwaliteit van leven voor mensen met een laag inkomen in Zuid-Afrika. Op initiatief van de Nederlandse ontwikkelingsorganisatie ICCO zijn thuisovens ontwikkeld die door de mensen zelf gebouwd kunnen worden. Die veroorzaken minder rook en CO2 en zijn dus goed voor de gezondheid en het milieu. De ondersteuning van NOVA sluit aan bij het Fairclimate project van de PKN gemeente Zeist-West.

De veiling is een van de activiteiten die de  Zeister werkgroep Fairtrade onderneemt door eerlijke handel te koppelen aan duurzaamheid. Fairtrade betekent dat producenten in ontwikkelingslanden  een eerlijke prijs krijgen voor hun product.

Foto’s: Michiel Beek