Fairtrade Kerst

Nieuwsbericht november 2021, gepubliceerd in de Voorschotense Krant
Afbeelding voor Fairtrade Kerst

De kersttijd is van oudsher een periode waarin we wat meer om onze medemens denken. Ook het welzijn van de aarde krijgt meer aandacht. Een goede reden om ook bij het boodschappen doen extra te letten op het Fairtrade label.

Zo heeft de Wereldwinkel enkele wijnen te koop die biologisch en fairtrade zijn. U kunt ze vinden in de Voorhof van het Kruispunt, waar de Wereldwinkel van dinsdag 23 tot en met zaterdag 27 november een Kerstverkoop zal houden.

Daar gaat letterlijk een wereld voor u open met o.a. kerstgroepen uit verschillende landen. Bij voorbeeld een van olijfhout uit Bethlehem, ongetwijfeld de meest geschikte plaats om een kerststal te maken. Vanuit Rwanda zijn er groepen-in-een- boom,  geen tropisch hardhout, maar prachtig gesneden.

Ook heel bijzonder is de groep van brons uit Burkina Faso. Dat gedeelte van West-Afrika is al sinds eeuwen bekend om zijn bronswerk. Denk maar aan de beroemde Benin bronzes. De Burkinese groep is in een modern jasje gegoten.

Verder zijn er weer vele vilten groepen en kleine decoraties. De Nepalese vrouwen die ze maakten zullen heel blij zijn met nieuwe verkopen. Om het geheel nog vrolijker te maken zijn er leuke groepjes uit Latijns-Amerika. Hollandse boerinnetjes en een kerstkindje in een klomp. Kitsch? Misschien, maar wel fairtrade!

Papiermaken is heel arbeidsintensief, maar de grondstoffen zijn bijna gratis en dus is het ondanks het vele werk toch betaalbaar gebleven. Van papier zijn de leuke bollen en vouwsterretjes uit India, de kerstkaarten uit Thailand, Nepal en Ethiopië.

Voor de Wereldwinkel is het ingewikkeld om fairtrade producten te kopen. Niet de levensmiddelen, die hebben een keurmerk en de controle wordt gedaan door erkende organisaties. Het kopen van gebruiksartikelen of decoraties is moeilijker. Daar is vaak geen keurmerk voor en men is dan ook afhankelijk van verschillende importeurs die nauwkeurig bijhouden wat de makers verdienen en hoe de situatie op hun werk is.

Wij van Fairtrade Gemeente Voorschoten hopen dat u in deze verwarrende tijd de mogelijkheid vindt om op zoek te gaan naar producten met een eerlijke achtergrond.

We wensen u een gezond en eerlijk Kerstfeest.

Een van de bijzondere fairtrade producten is deze bronzen Kerstgroep. Foto: Fairtrade Voorschoten

Werkgroep Fairtrade Gemeente Voorschoten