Samen Fairtrade is ook bewust boodschappen doen

De landelijke voorjaars Fairtrade Week is van 2 tot en met 10 mei. Evenementen kunnen geen doorgang vinden, maar we kunnen wel bij fairtrade stilstaan.

Afbeelding voor Samen Fairtrade is ook bewust boodschappen doen

Noordoostpolder is Fairtrade Gemeente, de uitvoering is ondergebracht bij de stichting Pioniers van de Toekomst. “Fairtrade Gemeente zijn betekent solidariteit. We zijn allemaal met elkaar verbonden. Niet alleen hier, maar over de hele wereld. Lokale ondernemers hebben het zwaar. Het is mooi om te zien hoe initiatieven overal in het land ontstaan om elkaar te steunen. Het zijn onzekere tijden. Ook ondernemers en kleine boeren in het buitenland, die zorgen voor onder andere de koffie, thee en cacao, hebben het zwaar. “

De Fairtradegroep Noordoostpolder roept alle inwoners van de gemeente op om juist in deze moeilijke periode bewust boodschappen te doen: “Nu iedereen gevraagd wordt om zoveel mogelijk thuis te blijven, is het belangrijk het daar gezellig te maken met een kopje koffie of een glaasje wijn, een stukje chocolade en een bosje bloemen op tafel. Die kun je ook bezorgen bij ouderen die niet de deur uit kunnen. En dan is in de winkel een fairtrade product de beste keuze om zo steun te geven aan de lokale ondernemers en aan ondernemers en producenten in het Zuiden, die ook hard door het coronavirus getroffen zijn.”

Bewust boodschappen doen betekent ook, dat mensen alleen kopen wat ze direct nodig hebben. Voorraden zijn er genoeg, ook van fairtrade producten. “Er is terecht de zorg dat wie nu al moeite heeft om de eindjes aan elkaar te knopen, het hardst getroffen zal worden door deze periode van sociale isolatie en economische vertraging. Dat geldt in Nederland, maar zeker ook waar de gezondheidszorg een stuk minder goed is georganiseerd. Als consument kunnen we eraan bijdragen om de gevolgen van het coronavirus tenminste enigszins te verzachten.”

Wereldwinkel Emmeloord

Wereldwinkel Noordoostpolder heeft een eigen actie. “Het is bij de producenten in de ontwikkelingslanden een kwestie van: een dag niet gewerkt is een dag niet eten. Wereldwinkels zijn gesloten en kunnen niet veel meer afnemen, dus het is echt; geen werk, dan ook geen eten”, zeggen de vrijwilligers van de Wereldwinkel. “Verschillende fairtrade organisaties zijn acties begonnen voor voedselpakketten voor de makers en hun gezinnen. Wereldwinkel Noordoostpolder is sinds vorige week weer gedeeltelijk open – op donderdag-, vrijdag- en zaterdagmiddag – en we hopen dat klanten weer komen.”

Tijdens de Fairtrade Week van 2 tot en met 10 mei is er voor elke klant een klein cadeautje: handwerk uit de hele wereld, voor een eerlijk loon gemaakt. En voor Moederdag zijn er bijzondere schalen, vazen, beelden en sieraden. Maar ook kleine doosjes gemaakt van moerbeiboom, planten en schelpen, voor een lief briefje, gelukspopje of gevonden steentje.