EKO ‘De Eerste’ neemt stokje over van Winkelwinkel Emmeloord

Eko-boerderij ‘De Eerste’ heeft het stokje overgenomen van Wereldwinkel Emmeloord. Dat ging gepaard met de uitreiking van een fairtradebord.

Afbeelding voor EKO ‘De Eerste’ neemt stokje over van Winkelwinkel Emmeloord

‘Opgelucht’ is een understatement, “ik ben hier heel blij mee!”, lacht Annie van Zwol. Toen het doek viel voor Wereldwinkel Emmeloord, was haar grootste zorg wat er aan Fair Trade (handel en bewustzijn) over zou blijven in de Noordoostpolder. Ondanks de coronamaatregelen, konden er nog veel producten uit de voorraad van de wereldwinkel uitverkocht worden. Maar toen Erik en Geke Ploer van Eko-boerderij ‘De Eerste’ aan de Uiterdijkenweg in Marknesse zich meldden, viel alles op z’n plek. Zij vertelden permanent een hoekje in hun winkel in te willen richten als wereldwinkel. Ze wilden daarvoor de biologische producten en de restanten non-food van Wereldwinkel Emmeloord overnemen. “Ik las in de krant dat de wereldwinkel in Emmeloord eind februari zou stoppen. En omdat Steenwijk al eerder gestopt was, bedacht ik: ‘Wij zitten tussen beide plaatsen in, hebben een paar meter ruimte over en we hebben voor een groot deel hetzelfde publiek. Waarom zouden wij het er niet bij doen?’”, vertelt Ploer.

Zijn schoonouders runden al eens, samen met een aantal anderen, een rijdend winkeltje met fairtradeproducten. Bij de start van de boerderijwinkel bij hun Eko-boerderij ‘De Eerste’, richtten ze daar een hoekje in als wereldwinkel. Daar stopten ze echter weer mee toen Wereldwinkel Emmeloord in 1997 opende. “Toen had die paar vierkante meter hier niet zoveel zin meer. Maar ik weet van mijn vrouw dat haar hele familie er plezier aan beleefde. Zij en haar zussen maakten er bijna ruzie om wie er mee mocht naar het fairtrade-inkoopcentrum in Culemborg om producten in te kopen voor de winkel. Zo leuk vonden ze dat.” Ploer’s voorstel om het aandeel wereldwinkel er nu weer bij te gaan doen, werd door zijn schoonfamilie dan ook met enthousiasme ontvangen.

Aanvulling op assortiment

En het slaat aan bij de klanten, zo was meteen duidelijk. “Op een zaterdag haalden we de kratten met producten bij Wereldwinkel Emmeloord op. Bij terugkomst – een half uur voor sluitingstijd – plaatsten we ze alvast in de winkel om er maandag mee aan de slag te gaan. Maar de klanten die in dat half uur nog in de winkel kwamen, pakten meteen al van alles uit de kratten”, lacht Ploer. Het gaat de ondernemers niet om de omzet. “Het maakt niet uit hoelang het hier staat en hoeveel ervan verkocht wordt. Wat we zien is dat het naast onze vaste klanten ook een ander publiek trekt. Het is een leuke aanvulling op wat we zelf verkopen en het past bij ons. Zo hebben we ook jarenlang onze vaste klanten met kerst een fairtradeproduct cadeau gegeven. Vijf jaar geleden zijn we daarmee gestopt en sindsdien gebruiken we dat geld om vijf kinderen in Gambia naar school te laten gaan. Onze klanten krijgen nu rondom kerst een update hoe het met die kinderen gaat.”

Die houding spreekt Van Zwol enorm aan. “Ik kom zelf uit het onderwijs en wat betreft fairtrade staat bij mij bovenaan dat elk kind naar school kan! Er zijn nog zoveel kinderen die uitgebuit worden, maar bij deze producten hoef ik me nooit af te vragen of het wel eerlijk gemaakt is. Je weet gewoon dat de maker er ook voor betaald wordt en dat er weer een kind naar school gaat.” Alhoewel producten met het fairtradelabel inmiddels in veel supermarkten verkrijgbaar zijn, is ze er blij mee dat Eko-boerderij ‘De Eerste’ het concept wereldwinkel voor de Noordoostpolder behoudt. Als voortrekker reikt ze dan ook graag namens de stichting Pioniers van de Toekomst het fairtradebord aan de ondernemers uit.

Fairtrade Gemeente

Noordoostpolder is Fairtrade Gemeente. Het uitdragen hiervan wordt behartigd door de stichting Pioniers van de Toekomst. Een van de activiteiten is het voor het voetlicht brengen van bedrijven en instellingen in de Noordoostpolder die fairtradeproducten gebruiken dan wel verkopen.