Uitreiking Fairtrade Certificaat aan Grand Café Wald in Kollum

Afbeelding voor Uitreiking Fairtrade Certificaat aan Grand Café Wald in Kollum

KOLLUM – Grand Café Wald voldoet aan de criteria om in aanmerking te komen voor het gemeentelijke Fairtrade Certificaat. Een bedrijf dient dan tenminste twee produkten te gebruiken met het Fairtrade Keurmerk.

Sinds 2020 is Noardeast-Fryslân een Fairtrade Gemeente. In de gemeente is een fairtrade werkgroep actief die eerlijke handel promoot. Zo werken de lokale overheid, bedrijven en burgers samen om de verkoop van fairtrade, oftewel eerlijke handel, te vergroten. Fairtrade helpt boeren en arbeiders in ontwikkelingslanden een betere plek te verwerven in de handelsketen, zodat ze kunnen leven van hun werk en kunnen investeren in een duurzame toekomst.

Grand Café Wald gebruikt verscheidene fairtrade producten, namelijk koffie, thee, suiker en Tony Chocolony chocolademelk. Ook gebruiken ze lokale streekproducten in hun gerechten. Grand Café Wald ligt in het hart van Kollum. Het Grand Café is gevestigd in het oude gemeentehuis ‘Huize Sytzama’. Huize Sytzama is in 1805 gebouwd voor raadsheer Willem van Sytzama en werd in 1895 door de gemeente gekocht als gemeentehuis.

Op woensdagmiddag 13 juli reikte Pieter Braaksma, wethouder van de gemeente Noardeast-Fryslân, het Fairtrade Certificaat officieel uit aan Wierd Visser en Willem Thies van Grand Café Wald.