Kick-off bijeenkomst (H)eerlijk Heerenveen en Friesland College

Afbeelding voor Kick-off bijeenkomst (H)eerlijk Heerenveen en Friesland College

De werkgroep (H)eerlijk Heerenveen werkt samen met het Friesland College. Vrijdag 31 januari was de kick-off bijeenkomst waarbij de studenten kennis hebben gemaakt met de werkgroep (H)eerlijk Heerenveen en wethouder Jaap van Veen. Tijdens deze bijeenkomst is uitleg gegeven over eerlijke handel dichtbij en eerlijke handel ver weg (Fairtrade). In een enthousiaste setting stelde Jaap van Veen een aantal quizvragen om te achterhalen hoe geknipt de studenten zijn voor deze opdracht. De winnaar heeft een cadeaubon voor een knipbeurt bij Fairtrade kapper Elvira’s Haarstudio gekregen.

Opnieuw Fairtrade Gemeente
De samenwerking met het Friesland College is onderdeel van een uitgebreider plan dat in december is beoordeeld door de landelijk jury. Heerenveen mag zich daarmee ook in 2020 en 2021 Fairtrade gemeente noemen. Wethouder Jaap van Veen: “Het is geweldig dat we de komende twee jaar opnieuw Fairtrade gemeente mogen zijn. Een mooie waardering voor de inzet van de vrijwilligers van de werkgroep (H)eerlijk Heerenveen. Ik ben trots dat wij samen met vele bedrijven en organisaties Fairtrade ondersteunen.”

Studenten Friesland College op pad
Op dit moment zijn er circa tachtig bedrijven en organisaties in de gemeente Heerenveen met een Fairtrade certificaat. De studenten van het Friesland College gaan in februari en maart op bezoek bij bedrijven in de gemeente. Zij gaan bij certificaathouders langs om te onderzoeken of zij nog voldoen aan de criteria en gaan in gesprek over Fairtrade, eerlijke handel dichtbij en maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). Ook gaan ze bij bedrijven op bezoek die nog niet gecertificeerd zijn. Dit met als doel om Fairtrade bekender te maken en mogelijk meer certificaten uit te kunnen reiken.