Kledingindustrie nog niet op orde
Onlangs werd bekend dat de levensomstandigheden van arbeiders in de kledingindustrie nog verre van ideaal zijn. Tien jaar na het instorten van Rana Plaza in Bangladesh, waarbij ruim duizend doden vielen, is de positie van de fabrieksarbeiders in dat land nauwelijks verbeterd. De lonen zijn weliswaar gestegen van gemiddeld 85 naar 106 euro per maand, maar dit is veel te weinig om rond te komen. Daarvoor is in Bangladesh 230 euro per maand nodig.
Wereldwijd is de kledingindustrie sinds 2000 verdubbeld. Kleding wordt nu gemiddeld 36 procent minder vaak gedragen voor het wordt afgedankt. De verwachting is dat met deze trend de kledingconsumptie in 2030 nog eens met 63% gestegen zal zijn. In de mode-industrie gaat jaarlijks 1,5 tot 2,2 biljoen dollar om. Van een T-shirt dat voor 29 euro in de winkel ligt gaat slechts 18 cent naar de textielarbeiders. De detailhandel en het kledingmerk maken de meeste winst, zo blijkt uit een studie van de Schone Kleren Campagne.
Het merendeel van de onderzochte grote kledingmerken betaalt de arbeiders geen leefbaar loon meldt Fashion Checker, een initiatief ondersteund door de Europese Unie. Slechts 1 procent van de merken rapporteert hoeveel medewerkers een leefbaar loon ontvangen. Transparantie is volgens de organisatie een eerste stap richting een fatsoenlijke bescherming van de arbeiders. Dit is in de afgelopen jaren wel iets verbeterd. In 2016 publiceerde nog maar een klein deel van de kledingmerken een lijst met fabrieken waar hun kleding wordt gemaakt, nu is dat meer dan de helft.
De Schonen Kleren Campagne heeft op haar website een lijst van tips gepubliceerd voor wat je als consument zelf kunt doen. Zo is er een online vragenkaart met suggesties voor vragen die je in de winkel kunt stellen en die je bij de kassa kunt afgeven. Ook kun je via de social media of e-mail vragen stellen aan het kledingmerk. Zie www.schonekleren.nl .
Dat met het betalen van een leefbaar loon de kleding niet veel duurder hoeft te worden, wordt o.a. aangetoond door Zeeman. Op hun website www.zeeman.com/nl/zuinig-op-mensen-duurzame-samenwerkingsverbanden kun je lezen hoe zij het aanpakken.
Bronnen: de Volkskrant, Schone Kleren Campagne, Fashion Checker
Foto: Fashion Checker
Werkgroep Fairtrade Gemeente Voorschoten
Meer nieuws uit Voorschoten
Waar we mee bezig zijn
Fairtrade tekenwedstrijd Voorschoten
Lees meer
Eerlijke handel in kokos
Lees meer
De fairtradekaarten van Adinda (vervolg)
Lees meer