Fairtrade Gemeente Voorschoten twee jaar verlengd

Nieuwsbericht februari 2022, gepubliceerd in Voorschotense Krant
Afbeelding voor Fairtrade Gemeente Voorschoten twee jaar verlengd

Eind 2019 kreeg Voorschoten de titel Fairtrade Gemeente toegekend. Om deze eervolle titel te mogen houden moet elke twee jaar worden aangetoond dat de gemeente nog steeds aan een aantal concrete criteria voldoet. De aanvraag voor titelverlenging is onlangs door de commissie titeltoekenning en het  campagnebureau Fairtrade Gemeenten Nederland positief beoordeeld. Dit betekent dat Voorschoten ook de komende twee jaar de titel Fairtrade Gemeente mag dragen.

Ongeveer 25% van alle Nederlandse gemeenten is momenteel Fairtrade Gemeente. Deze titel geeft aan dat winkels, horeca, bedrijven, organisaties, inwoners en de lokale overheid samenwerken voor meer eerlijke handel en daartoe producten met het Fairtrade keurmerk verkopen of gebruiken.

Wie doen er in Voorschoten mee aan de campagne? Alle supermarkten in Voorschoten hebben een ruim aanbod aan fairtrade producten, van Albert Heijn en Aldi, tot Jumbo, Hoogvliet en Dirk van den Broek. In zes andere winkels uit verschillende branches zijn fairtrade gecertificeerde producten te vinden.  Bij Odin en van der Valk Versmarkt zijn het  voedselproducten, van Wees Mode voert duurzame en eerlijk geproduceerde kledingmerken, en  fairtrade cadeau’s kan je vinden bij twee online winkels: Muni Muni en Adinda. En dan is er natuurlijk de Wereldwinkel met allerlei fairtrade producten. In Bar Bistro het Wedde en Bar en Zo in het Cultureel Centrum worden fairtrade koffie en thee geschonken of andere fairtrade producten gebruikt.  Bij de Protestantse Gemeente, de RK Parochie, het Museum Voorschoten, Villa Voorschot en makelaarskantoor Van Stralen worden stelselmatig fairtrade producten gebruikt, evenals bij de British School of the Netherlands en in de kantine van de gemeente. Last but not least ondersteunt de Gemeente Voorschoten het initiatief met haar inkoopbeleid en een financiële bijdrage voor de campagne. In de komende twee jaar wil onze werkgroep meer deelnemers gaan werven in de categorieën scholen, maatschappelijke organisaties, (sport)verenigingen, bedrijven en de horeca.

Op de website https://fairtradegemeenten.nl/ kun je onze gemeente en de fairtrade activiteiten opzoeken. Als je zin hebt om ook mee te doen, neem dan contact op en stuur een bericht aan voorschotenft@gmail.com.

Foto: Werkgroep Fairtrade Gemeente Voorschoten

De werkgroep is trots dat de Fairtrade Gemeente titel is verlengd met twee jaar.