De Duurzaamheidsmarkt van Voorschoten

Nieuwsbericht augustus 2022, gepubliceerd in Voorschotense Krant

Op zaterdag 24 september wordt midden in ons dorp (op het plein bij de Kruispuntkerk) een duurzaamheidsmarkt gehouden, georganiseerd door de Gemeente Voorschoten. Op die markt zal het gaan over onze mogelijkheden om als inwoner bij te dragen aan energiebesparing en aan een schoner en groener milieu en uiteindelijk een duurzame wereld.

Maar bij duurzaamheid gaat het niet alleen om energie en milieu, het gaat ook over zaken als vrede, armoede, honger, onderwijs, productie en consumptie. Om in beeld te brengen hoe het er voor staat met de ontwikkelingen naar een betere wereld zijn door de landen van de Verenigde Naties, waaronder Nederland, voor 17 thema’s ontwikkelingsdoelstellingen vastgesteld. In het Engels worden die Sustainable Development Goals, of SDG’s, genoemd. Zie het schema. Die doelstellingen zijn breed en ambitieus, en je zou ze daarom ook wel naïef kunnen noemen. Maar ze kunnen helpen om het verband te zien tussen wat er in ons dorp gebeurt en wat er in de wereld aan de hand is; en omgekeerd.

Op die markt zal ook de werkgroep “Fairtrade Gemeente Voorschoten” aanwezig zijn. Want juist fairtrade, ofwel eerlijke handel, legt bij uitstek een verbinding tussen het plaatselijke en wat er ver weg gebeurt. Fairtrade zorgt ervoor dat de producenten in ontwikkelingslanden een fatsoenlijke prijs krijgen voor hun producten die hier verkocht worden, zodat zij van dit inkomen kunnen leven. De producenten krijgen ook steun op andere gebieden, zoals onderwijs en verbetering van hun landbouwmethoden. Fairtrade is daarmee een praktische, laagdrempelige manier waarmee iedereen kan bijdragen aan een betere wereld. Het lijkt haast te mooi om waar te zijn, maar in het schema  draagt fairtrade bij aan een hele reeks van deze doelstellingen, en wel de nummers 1, 2, 5, 8, 10, 11, 12, 13, 16 en 17.

Er is brede steun voor fairtrade in ons dorp, zowel het gemeentebestuur als een reeks van bedrijven en instellingen gebruiken en/of verkopen producten met het bekende fairtrade label. Voorschoten mag zich daardoor met trots een “Fairtrade Gemeente” noemen. Borden bij de ingangen van het dorp zijn er de getuigen van.

Werkgroep Fairtrade Gemeente Voorschoten