Terug

Allemaal logo’s!!!

Nieuwsbericht juni 2022, gepubliceerd in Voorschotense Krant
Hebt u ook zo’n moeite met al die kreten en logo’s die op de verpakkingen staan? “Voor een beter leven”, “Beschermt het oerwoud en dus ook de apen die daar in leven”, “Onze koeien lopen dagelijks … uren in de wei”. Allemaal kreten die we graag zouden willen geloven, maar dat lukt toch niet helemaal. Het is soms te mooi om waar te zijn. Wat is het dan fijn dat er een organisatie bestaat, Milieu Centraal, die onafhankelijk is en al die keurmerken goed kan onderzoeken.
Topkeurmerken
Milieu Centraal zette onlangs alle voedselkeurmerken en -logo’s met een duurzaamheidsclaim op een rij. Het resultaat: 12 voedselkeurmerken steken boven de rest uit door strenge eisen, betrouwbare controle en duidelijke informatie. De moeite waard om die op te zoeken op: www.keurmerkenwijzer.nl
Daar vindt u de meest gangbare logo’s beschreven. Van de 12 topkeurmerken zijn volgens Milieu Centraal het Fairtrade (vroeger Max Havelaar) keurmerk en het Rainforest Alliance keurmerk de beste voor tropische producten. Wat is nu het verschil tussen die twee? Rainforest Alliance is helemaal gericht op het milieuvriendelijk werken, behoud en versterking van de natuurlijke leefomgeving. De producten worden door de groothandel ingekocht tegen marktprijs met een premie. Fairtrade gaat uit van de producent en met name de kleine boer. Er wordt uitgegaan van een niet onderhandelbare minimumprijs en ontwikkelingspremie. De gedachte daarachter is dat de boerenbedrijven pas aan verbetering kunnen werken als hun financiële positie dat toelaat. De minimumprijs geeft hen zekerheid om bepaalde investeringen te doen. Bovenop de prijs ontvangen de coöperaties een Fairtrade premie. Samen kunnen de kleine boeren in de coöperatie besluiten waar dit geld aan te besteden, bij voorbeeld een school, een medische post of herbebossing. Achter keurmerken zitten dus verschillende verhalen. Mensen en groepen die hun best doen voor een beter leven, voor henzelf, hun gemeenschap en de aarde (dus voor ons allemaal) en gewone reclame campagnes die gebruik maken van onze bereidheid om iets meer te betalen voor het verbeteren van diezelfde aarde.
Als u in de winkel op de topkeurmerken let, bent u goed bezig!
Succes met uw onderzoek.
Werkgroep Fairtrade Gemeente Voorschoten