Fairtradeweek 2023

Binnen onze gemeente, Bodegraven-Reeuwijk is veel te doen tijdens deze Fairtradeweek van 6 tot 14 mei 2023.

Wethouder op bezoek

Op zaterdag 6 mei 2023 (her)opent wethouder Jan Leendert van de Heuvel de vernieuwde WereldWinkel in Reeuwijk. Kom binnen en bekijk het nieuwe uiterlijk en de uitstraling die gebaseerd zijn op de Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties.

De wethouder bezoekt ook de bedrijven Kjoew en Kaars Koffie en overhandigt de Fairtrade-deelname-sticker.

Fietstocht door het Groene Hart

Een primeur! Fairtrade Groene Hartstocht is een unieke fietstocht. Deze tocht is georganiseerd door vier Fairtrade-gemeenten in de regio: Waddinxveen, Bodegraven-Reeuwijk, Gouda en Zuidplas. De laatste ontvangt op 6 mei officieel de Fairtradetitel ontvangt! Er zijn verschillende fietsroutes, van 25 kilometer tot 75 kilometer.

Naast de fietstochten is er ook een Fairtrade wandeling door Gouda. Tijdens de fietstochten en wandeling zijn onderweg stops bij Fairtrade-deelnemers in de verschillende gemeentes. Ga op bezoek bij de Fairtrade winkels, horeca en wereldwinkels.

Puzzelen voor prijzen

In de tocht zitten puzzel-elementen, waarmee prijsjes zijn te verdienen. De hoofdprijs is een lunch voor twee personen bij één van de Fairtrade horecadeelnemers. De tochten kunnen gedurende de hele Fairtradeweek (6-14 mei) worden gefietst en gelopen, maar natuurlijk ook op andere momenten.

Meer informatie of aanmelden

www.fairtradewaddinxveen.nl

Tel 06 20359038

(of scan de QR code op de poster)

Er is een speciale kaart met de routebeschrijving. Onze deel-route loopt door Bodegraven, Nieuwerbrug, Waarder, Driebruggen en Reeuwijk. Iedere deelnemer kan een eigen startpunt en starttijd kiezen. Deelname is gratis.

Leefbaar loon – leefbaar inkomen

Het thema van de landelijke Fairtradeweek 2023 is: Leefbaar loon en leefbaar inkomen. Een belangrijk punt van aandacht wanneer ‘we’ iets kopen. Bij een leefbaar loon gaat het om mensen die in loondienst zijn. Met dat loon moeten zij kunnen voorzien in hun eigen basisbehoeften en die van het gezin. Bij een leefbaar inkomen gaat het om zelfstandigen, zoals koffie- of cacaoboeren. Een leefbaar inkomen moet genoeg zijn om eten en kleding te kopen, kinderen naar school te laten gaan, medische zorg te krijgen en om een dak boven je hoofd te hebben. Plus een beetje extra, om noodsituaties aan te kunnen en om te sparen.

Een leefbaar loon en een leefbaar inkomen zijn belangrijk. Ze helpen bij het bestrijden van armoede, ongelijkheid, kinderarbeid, milieuschade, uitbuiting en dwangarbeid in de gehele keten tussen productie en verkoop.

Download hier de poster: Fairtrade – Groene Hartstocht – poster A3