Fairtrade Weken

Jouw aankoop telt!

Dat geldt natuurlijk elke dag maar zeker ook tijdens de Fairtrade Weken. Tijdens de Fairtrade Weken (voorjaars en najaarseditie) staat Fairtrade in het hele land in het zonnetje. Supermarkten promoten die week hun Fairtrade producten en Fairtrade Gemeente kernteams organiseren allerlei activiteiten om te laten zien hoe belangrijk eerlijke handel is. Doe jij ook mee? Verras iemand met een Fairtrade product, bak een taart met Fairtrade ingrediënten of geniet van een Fairtrade bakkie koffie thuis, onderweg of op je werk. Zo simpel kan het zijn.

Afbeelding voor Fairtrade Weken
Afbeelding voor Fairtrade Weken

Fairtrade Weken

De twee Fairtrade Weken zijn dé momenten van het jaar voor de kernteams in Fairtrade Gemeenten om activiteiten te organiseren en aandacht te vragen voor eerlijke handel om zo meer bewustwording te creëren bij inwoners en ondernemers. 

De activiteiten van Fairtrade Gemeenten dragen bij aan de groei en verkoop van meer Fairtrade producten. In de afgelopen vijf jaar is het aantal huishoudens dat in deze periode Fairtrade producten koopt, gestegen van 2 naar 3,5 miljoen huishoudens. Het totaal aantal Fairtrade kopende huishoudens lag in 2019 op 6,9 miljoen (87%). De groei in kopende huishoudens is ook te danken aan de bredere verkrijgbaarheid van Fairtrade producten (A-merk en huismerk) bij supermarkten.  

”De verkoop van Fairtrade producten stelt boeren in ontwikkelingslanden in staat om een beter bestaan op te bouwen en te investeren in duurzame bedrijfsvoering.”

– Peter D’Angremond, directeur Fairtrade Nederland

Fairtrade Gemeenten in actie

Steun jouw lokale horeca

Meer dan 100 restaurants in Fairtrade Gemeenten kookten tijdens de Fairtrade Week in mei 2021 met lokale, biologische, vegan en fairtrade producten. Alle deelnemende restaurants ontvingen chocolaatjes en kaartjes om uit te delen in het restaurant of om mee te geven met de afhaalmaaltijden. Met deze actie wilden we de lokale horeca een hart onder de riem steken. Het enthousiasme was enorm onder de deelnemende Fairtrade Gemeenten en horecagelegenheden.

Foto van

Fair Fashion

Karen Kammeraat, auteur van het boek Gewoon Goed, verzorgde gastlessen over Fair Fashion voor jongeren. Jongeren die (nu nog) kopen bij Fast Fashion ketens als H&M, Zara en Mango. Ze kregen een kijkje in de kledingindustrie en tips  om duurzame collecties te herkennen bij hun favoriete fast fashion ketens. Naast de gastlezingen werden er in het land door kernteams ook modeshows, win-acties en kledingparty’s georganiseerd.

Foto van
Foto van

Gaan met die banaan!

Tijdens de Fairtrade Week in 2019 reikten Fairtrade Gemeenten ruim 85 banana-awards uit aan supermarkten; supermarkten die kiezen voor 100% Fairtrade bananen in de schappen. Op deze manier beloonden we de koplopers voor hun duurzame keus.

Meer impact voor boerenorganisaties in ontwikkelingslanden

Fairtrade Nederland organiseert sinds 2007 de Fairtrade Week om meer consumenten in aanraking te laten komen met Fairtrade producten. Hoe meer Fairtrade producten er gekocht worden, des te groter de impact voor boeren en arbeiders in ontwikkelingslanden. Armoede is de grondoorzaak van problemen zoals kinderarbeid, ontbossing en uitbuiting. Door eisen te stellen ten aanzien van betere betaling aan boeren als onderdeel van een integrale aanpak, draagt Fairtrade bij aan het verminderen van deze grote problemen. Fairtrade is het enige keurmerk dat werkt met een minimumprijs als vangnet bij lage wereldmarktprijzen en een niet onderhandelbare premie. Voor de bij Fairtrade aangesloten boerenorganisaties zijn deze prijsinstrumenten cruciaal om duurzaam te kunnen produceren, zich te weren tegen klimaatverandering en te kunnen investeren in hun boerenbedrijf en de gemeenschap.

Eerlijke handel extra hard nodig tijdens coronacrisis

De impact van het coronavirus maakt de kwetsbaarheid van boeren en arbeiders zichtbaar. Veelal is er geen buffer om op terug te vallen en is er juist extra geld nodig om maatregelen te treffen tegen verspreiding van het virus. De Fairtrade premie biedt de boerenorganisaties de mogelijkheid om de noodzakelijke investeringen te doen. De Fairtrade producentennetwerken bieden de boeren en arbeiders waar mogelijk ook ondersteuning. Consumenten kunnen in deze onzekere tijd het verschil maken door waar mogelijk voor Fairtrade producten te kiezen. Elke aankoop telt!