Aanvraag en verlenging van de titel Fairtrade Gemeente

Voldoen jullie aan alle criteria van onze campagne?

Tijd om de titel aan te vragen!

Afbeelding voor Aanvraag en verlenging van de titel Fairtrade Gemeente

De zes campagnecriteria zijn behaald

Aanvraag titel Fairtrade Gemeente

Om de titel Fairtrade Gemeente aan te kunnen vragen moet je aan alle zes campagnecriteria voldoen. In de algemene handleiding lees je uitgebreider aan welke criteria je gemeente moet voldoen. Zijn er voldoende Fairtrade deelnemers met het daarbij behorende Fairtrade assortiment in de gemeente? Zijn alle evenementen goed zichtbaar op jullie lokale pagina? Ja? Vraag dan de vragenlijst aan bij het landelijke campagnebureau, vul deze in en verzenden maar! Binnen 4 weken na indienen van jullie aanvraag ontvangen jullie uitsluitstel van het bestuur en de Commissie Titeltoekenning.

Organiseer een spetterend titelfeest

Titeluitreiking

Begin tijdig met het plannen van de titeluitreiking en geef zo snel mogelijk een datum en tijdstip door aan het landelijk campagnebureau. Uiteraard is er een afgevaardigde van de campagne bij jullie titelfeest aanwezig om het titelbord officieel aan jullie wethouder of burgemeester te overhandigen. Natuurlijk wordt het een groots feest waarbij je alle bedrijven, organisaties, scholen en anderen die hebben bijgedragen aan de campagne betrekt. En ook deze uitreiking is naast een groot feest ook een media-evenement. Maak er iets moois van!

Geen eindstation maar een startpunt

Na de titel

Na het behalen van de titel blijft het belangrijk om actief te blijven, want de titel is geen eindstation maar een startpunt. Er kunnen altijd meer mensen worden overtuigd om eerlijk te consumeren en hun bedrijf of organisatie fair te maken. Na het behalen van de titel is er ruimte om een eigen invulling te geven aan jullie lokale campagne. Willen jullie een buurgemeente begeleiden op weg naar de titel? Fairtrade Titels toekennen aan organisaties? Zet het in een verdiepingsplan en ga er mee aan de slag.

Elke twee jaar beoordeling

Aanvraag verlenging titel

Titelverlengingen dienen tweejaarlijks in december te worden ingediend. Begin december verstuurd het landelijk campagnebureau inloggegevens voor het invullen van de online vragenlijst. Zorg ook dat jullie pagina op www.fairtradegemeenten.nl is bijgewerkt. De vragenlijst en de pagina samen zorgen voor verlenging van de titel. Zorg dus dat je de zomerperiode gebruikt om een start te maken met het updaten van jullie pagina en het invoeren van wijzigingen bij bestaande en nieuwe deelnemers, het uploaden van recente foto’s en het plaatsen van recente nieuwsberichten en evenementen.

Verdiepingsplan

Het indienen van een verdiepingsplan of communicatieplan gaat via de online vragenlijst. Het is altijd meer werk dan gedacht, dus begin vooral op tijd. Begin van het nieuwe jaar (eind januari) ontvangen jullie dan uitsluitsel op jullie verlenging in de vorm van een titelrapport. Klaar voor een verdiepingsslag in jullie lokale campagne? Schrijf dan een verdiepingsplan.