.

Overtuig horeca

Met deze campagne willen we vooral de verkoop van fairtrade producten verhogen. Criterium 3 richt zich daarom op de zichtbare verkoop van eerlijke producten. In jouw gemeente moeten daarom een bepaald aantal winkels, horeca en supermarkten zichtbaar fairtrade producten verkopen. In sommige gemeenten blijkt horecaondernemers overtuigen een pittige klus.

Criteria voor horeca

Hoe groter de gemeente, hoe meer fairtrade producten er verkocht kunnen worden. Het vereiste aantal horeca om de titel aan te kunnen vragen hangt daarom af van het inwonersaantal. Horeca die op een andere manier bijdragen aan duurzaamheid kunnen meetellen in criterium 6: MVO. Bekijk de specifieke criteria per categorie in de handleiding.

Zoek samenwerking

Probeer een horecaondernemer te bereiken die al fairtrade producten gebruikt in zijn keuken. Laat hem met jullie meedenken en andere ondernemers enthousiasmeren. Dit maakt het werk voor jullie makkelijker en maakt je handen vrij om contact te leggen met de lokale of regionale afdeling van Koninklijke Horeca Nederland (KHN). Je kunt hen bereiken via de contactgegevens van de regioadviseurs van KHN. Daarnaast kun je het gesprek met een (horeca)groothandel aangaan. Staan ze open voor een samenwerking, waarbij jullie de fairtrade producten in hun groothandel promoten? Dan sla je meteen meerdere vliegen in één klap, want door het aanbod te vergroten, maak je het voor horecaondernemers makkelijker te kiezen voor fairtrade.

Leer van andere gemeenten

Een aantal Fairtrade Gemeenten lopen voorop wat betreft het aantal horecadeelnemers. Wil je de kneepjes van het overtuigen van horeca voor fairtrade van hen leren? Neem contact op via het lokale contactformulier van bijvoorbeeld Dordrecht, Groningen, Wassenaar, Culemborg en Renkum. Andere gemeenten organiseerden iets speciaals om horeca te overtuigen. Tilburg ondernam actie met ansichtkaarten. Eindhoven biedt gerichte en toegespitste adviezen aan een geselecteerde groep horeca ondernemers om deelname aan de campagne dichterbij te brengen.

producten

Waar loopt de horeca warm voor? Bij koffie zitten ze vaak vast aan een langlopende contract, maar thee kopen ze regelmatig los in. Dat maakt de overstap naar fairtrade thee realistisch. Horecaondernemers hebben soms oren naar een speciaal kenmerk van een product. Zo bestaat er glutenvrij fairtrade bier van Mongozo en sulfietvrije wijn van Stellar Organic. Ook ingrediënten voor gerechten kunnen fairtrade zijn, bijvoorbeeld honing, rijst en de chocolade of bananen in desserts. Grootverpakkingen fairtrade producten zijn steeds beter verkrijgbaar via groothandels of gespecialiseerde leveranciers. Denk aan chocolade via Callebaut, portieverpakkingen zoet broodbeleg, suiker en chocolaatjes via Van Oordt en koekjes van Hoppe. Verwijs ze eventueel naar de zakelijke productdatabase van stichting Max Havelaar. Is een fairtrade product niet verkrijgbaar bij hun eigen leverancier? Geef aan dat het belangrijk is dat de horecazaak hun wens neerlegt bij een leverancier of groothandel. Zij kunnen hun assortiment altijd aanpassen. Wanneer zij dezelfde wens meerdere keren krijgen vanuit diverse deelnemers van de campagne, zullen zij die stap eerder nemen.

Extra trigger

Om horecaondernemers en winkels te overtuigen kun je de promotiematerialen inzetten. Door ze iets te overhandigen breek je het ijs. De afgelopen periode ontvingen werkgroepen diverse pakketten om zakelijke partijen, zoals horeca, te laten kennismaken met fairtrade producten. Het koffiepakket voor horeca kun je nog steeds bijbestellen. Blijf ondernemers, die gedreven zijn om koploper op het gebied van fairtrade te blijven, uitdagen. Vraag ze ook non-food producten zoals fairtrade servies en linnen te gebruiken. Of daag restaurants uit een eigen fairtrade titel behalen. Hiervoor bestaat een Fairtrade Restaurant handleiding. Daarin staan de criteria waaraan ze moeten voldoen om deze titel te bemachtigen.

.