.

Overtuig bedrijven

Zakelijke partijen zijn grootverbruikers. Als zij de overstap maken naar fairtrade producten, heeft dat een grote impact. Overtuig daarom bedrijven om dit te doen. Spreek daarvoor de juiste personen met de juiste informatie aan.

Ingang vinden

Om een ingang te vinden bij bedrijven is het slim een (MVO) ondernemersbijeenkomst bij te wonen. Of woon een Open Coffee bijeenkomst bij. Het is helemaal mooi als je daar meteen wat kunt vertellen over duurzaamheid, fairtrade en de campagne. Lukt dit niet, zorg dan dat je eerst inzichtelijk hebt welke bedrijven al bezig zijn met duurzaamheid. Deze bedrijven zijn makkelijker te overtuigen mee te doen met de campagne. Via de Kamer van Koophandel kun je een lijst met bedrijven in je gemeente opvragen. Op hun website of in hun jaarverslag vind je hier vaak meer informatie over.

Wie wil je spreken?

Voordat je een afspraak maakt, zoek je uit wie je precies moet hebben in het bedrijf. Handig om met diegene om tafel te zitten die uiteindelijk beslissingen over de inkoop van fairtrade producten kan nemen. Het verschilt per bedrijf wie dat is: de directeur, een officemanager of de facilitaire dienst. Soms kan het handig zijn om binnen te komen via iemand die verantwoordelijk is voor duurzaamheid. Kijk of er iemand in jullie netwerk contacten heeft of zoek op netwerksite LinkedIn op wie er bij het bedrijf werken.

What’s in it for them

Voer voorafgaand aan het gesprek een kort vooronderzoek uit. Zodat je goed kunt uitleggen wat het bedrijf er zélf aan heeft om fairtrade te gaan gebruiken. Redenen voor bedrijven om fairtrade in te kopen zijn: kans op nieuwe klanten, levert positieve (media)aandacht op, levert hen een positief imago op, sluit aan bij hun MVO beleid. Buiten kijf staat dat deze bedrijven een goede service en kwaliteit verwachten. Eerlijke handel hoeft niet de boventoon voeren in het gesprek. Benadruk vooral alle andere goede dingen aan fairtrade zoals; kwaliteit, smaak, design en duurzaamheid/MVO. Veel bedrijven hechten hier meer waarde aan dan dat het product fairtrade is. Nóg beter is de bedrijven zelf te laten proeven of zien dat fairtrade producten van goede kwaliteit zijn. Zet hiervoor de promotiematerialen in of neem een proefexemplaar mee.

Laat de bedrijven ook kennis maken met fairtrade kerstpakketten. Het biedt jullie een mooie ingang om het gesprek aan te gaan over fairtrade, zonder dat een overstap naar fairtrade enorme voeten in de aarde heeft voor het bedrijf. Voor hen is het een goede manier om kennis te maken met fairtrade. Bovendien kost het een bedrijf relatief weinig moeite om een overstap naar fairtrade kerstpakketten te maken. Het is voor jullie een mooie manier om het brede assortiment fairtrade te laten zien. Benader vroeg in het jaar (mei/juni) de grote bedrijven (met tientallen werknemers), die moeten namelijk op tijd beslissen. Na de zomer kun je dan de kleinere bedrijven benaderen. Neem dan bijvoorbeeld de kerstbrochure van Fair Trade Original of Centrum Mondiaal mee, zodat je kan laten zien hoe de fairtrade pakketten eruit zien en dat ze van goede kwaliteit en uitstraling zijn. Het kost bedrijven vaak veel geld en tijd om zelf een kerstpakket samen te stellen, het aanbieden van een kant en klaar kerstpakket of Wereldwinkelcadeaubonnenbrengt daarom veel voordelen met zich mee. Jij maakt het ze makkelijk dat ze met hun pasklare kerstpakket ook nog eens kunnen bijdragen aan betere levensomstandigheden van producenten in ontwikkelingslanden.

Zorg er altijd voor dat je het zo makkelijk mogelijk maakt om de overstap te maken. Bied bijvoorbeeld in het gesprek aan bepaalde zaken uit te zoeken, maar beloof geen dingen die je niet kunt waarmaken.

 

Goede voorbereiding

Sommigen vinden het fijn om een (bel)script erbij te hebben wanneer ze bedrijven benaderen. Eventuele bezwaren of tegenwerpingen kun je dan meteen omzeilen door hier een onderbouwd antwoord op te geven. Deel het script met andere werkgroepleden, zodat jullie niet apart het wiel uitvinden. Wil je meer lezen over het benaderen van bedrijven? Een expert op het gebied van fairtrade bij bedrijven presenteerde tijdens een Fairtrade Gemeente bijeenkomst een zevenstappenplan voor het benaderen van bedrijven.

.