.

Koffiealarm! Colombia en Brazilië luiden de noodklok over de huidige koffieprijs

Utrecht, 17 september 2018

Koffiealarm! Noodkreet uit Colombia en Brazilië over de huidige koffieprijs.

Beste fairtrade deelnemer,

Bedankt! Bedankt dat je kiest voor fairtrade. Jouw keuze maakt een verschil voor boeren en producenten in ontwikkelingslanden. Vorige week luidden Colombia en Brazilië de noodklok. De prijs die de boeren voor hun koffie krijgen is lager dan ooit. Dit bedreigt het toch al fragiele bestaan van 25 miljoen boerengezinnen wereldwijd.

Fairtrade Gemeente campagne en de gemeente, de horecagelegenheden, de supermarkten en de vele bedrijven en organisaties die meedoen in onze lokale campagne, wij sluiten onze ogen niet. Door te kiezen voor fairtrade zetten wij met elkaar een stap richting een eerlijke wereld voor iedereen. Of je nu eerlijke handel stimuleert door fairtrade producten te verkopen in je winkel, fairtrade dranken serveert in je restaurant of elke dag geniet van een lekker kopje koffie of thee op de werkvloer. Jij maakt het verschil! En dat mag ook wel eens  gezegd worden.

Koffiealarm
Wat is er aan de hand in koffieland? Kort gezegd komt het er op neer dat de prijs die de boeren voor hun koffie krijgen lager is dan ooit. Vorige week luidden Brazilië en Colombia, die samen de helft van de koffie in de wereld produceren, de noodklok. In een gezamenlijke verklaring constateren ze dat boeren hun koffie ver onder de kostprijs moeten verkopen.

De koffieprijs is gedaald tot een dieptepunt van 1 doller per pound (454 gram). In 2016 lag de prijs van arabica-koffie op 1,55 dollar. Door deze extreme prijsdaling van 30 (!) procent dreigen boeren jaarlijks meer dan 11 miljard dollar aan inkomen mis te lopen. Het fairtrade keurmerk is het enige keurmerk met een minimumprijs (1,60 dollar per pound). Fairtrade heeft slechts een marktaandeel van 5% en daar moet verandering in komen!

Door het betalen van te lage prijzen is de koffie-industrie op zijn minst medeverantwoordelijk voor grove misstanden zoals armoede, kinderarbeid, slechte arbeidsomstandigheden en milieuschade. Nu is het zo dat bij 9 van de 10 pakken koffie die in de nederlandse supermarkten worden aangeboden er geen prijszekerheid is voor de boer en dat hij afhankelijk is van de grillen van de markt. Het wordt dus hoog tijd dat de koffiemerken, de koffiehandel en supermarkten hun verantwoordelijkheid nemen.

Wij, fairtraders en duurzame consumenten, laten met onze campagne maar weer eens zien hoe belangrijk het is om te kiezen voor fairtrade. Iedereen heeft een keus. Ga vooral door met je goede werk en stimuleer collega’s, familie en zakelijke relaties jouw voorbeeld te volgen. Een eerlijke wereld voor iedereen.

Faire groet,

Fairtrade Gemeente Campagne

Meer lezen? We verwijzen je graag naar de volgende artikelen:
- Levensmiddelenkrant, De Volkskrant, Duurzaam ondernemen
- Gezamenlijke verklaring Colombia en Brazilië

.