.

Het regent fairtrade bananen!

Heel Nederland fairtrade, dat is de boodschap. Je kan van alles bedenken om dit over te brengen. Zo is er bijvoorbeeld de methode: Guerrilla Marketing. Guerrilla betekent letterlijk oorlogje en is afgeleid van het Spaanse woord guerra wat oorlog betekent. Maar geen zorgen, oorlog voeren komt niet voor in ons vocabulaire, eventueel wél het gebruik van een fairtrade confetti bom.

Wat is guerrilla marketing en wat zijn de voordelen?  

Kort gezegd is guerrilla marketing een strategisch doordacht overval met de volgende karakteristieken:

  • een onconventioneel medium
  • een onvoorspelbaar moment
  • een originele manier
  • het heeft een onvergetelijk ‘wauw’-effect voor fairtrade

Guerrilla marketing heeft vele voordelen:

  • vaak kosteloos of goedkoper dan traditionele media
  • de impact van guerrilla marketing is groot
  • je kunt de acties op korte termijn uitvoeren
  • ludieke acties die veel media aandacht krijgen (dus..free publicity!)

Let er op dat guerrilla marketing ook:

  • relatief veel voorbereidingstijd kost omdat je de actie goed moet plannen
  • opdringerig kan overkomen
  • wettelijk verboden kan zijn, je opereert vaak op de grens van het toelaatbare

Hoe werkt het in de praktijk?

Fairtrade Rotterdam staat bekend om hun guerrilla acties. Wil jij van hen leren? Bekijk dan twee van hun zogenaamde “missies”.

Missie 001 – De waarde van een Fairtrade banaan

Mankracht nodig: 4 stoere kerels/vrouwen (en 15 bananen).

Opdracht: ruil fairtrade bananen tegen een willekeurig voorwerp.  Verschillende mensen benaderen om in te schatten wat voor waarde ze eigenlijk geven aan een fairtrade banaan. Dus wat voor voorwerp geven ze terug?

Impact: je stimuleert mensen om na te denken over hun consumentengedrag en wat fairtrade nu eigenlijk betekent en waard is.

Missie 002 – Waar komt die banaan vandaan?

Mankracht nodig: zoveel mogelijk mensen (iedereen mag meedoen en het idee is dat je wordt aangestoken door het bananenvirus)

Opdracht: zoveel mogelijk fairtrade bananen op willekeurige plekken plaatsen.

Impact: Op iedere banaan zat een QR code die linkte naar de Facebookpagina: Waar komt die banaan vandaan? Zo gingen mensen flink speculeren over de actie. Op Facebook konden mensen foto’s posten van bananen, deze werden vervolgens ‘geshared’ en ‘geliked’. Ook op Twitter, in de kranten en op de radio was de discussie flink op gang. Overal en nergens waren de bananen te vinden, het regende dus letterlijk bananen.

Checklist

Tot slot, een checklist om je op weg te helpen bij jullie guerrilla actie:

  1. Origineel, zowel qua inhoud als qua mediakanaal
  2. Onverwacht en onvoorspelbaar: zorg voor een ‘wauw’ effect!
  3. Bereik creëren door middel van redactionele aandacht, social media of een andere manier
  4. Relevantie; het moet de kernwaarden van fairtrade uitdragen naar de juiste doelgroep
  5. Kies het juiste moment, denk hierbij aan je doelgroep en actualiteit
  6. Wek sympathie op!

 

 

 

.