.

De titel is binnen… en dan?

Het titelfeest was een groot succes. Samen zorgden jullie ervoor dat Fairtrade Gemeente bekend is in de gemeenschap. Partijen komen nu soms naar jullie toe en geven aan: ik doe ook mee met jullie campagne. Ondanks die successen vraagt jullie werkgroep zich nu af: hoe nu verder?

Ambities en uitdagingen

Bij jullie aanvraag noemden jullie misschien al ambities voor de campagne na het behalen van de titel. In het juryrapport kregen jullie vanuit de jury zeker uitdagingen mee. Met deze uitdagingen kunnen jullie aan de slag om stappen te blijven maken op fairtrade gebied. Na een jaar laten jullie zien welke stappen jullie hebben gemaakt. Dit doen jullie door de herbevestiging van de titel. Hiermee laten jullie de jury bijvoorbeeld zien hoe fairtrade onder de aandacht is gebleven, welke organisaties hun fairtrade assortiment hebben uitgebreid of hoeveel aandacht fairtrade in de (lokale) media kreeg.

Stappen verder

Je kunt op verschillende manieren stappen verder maken: meer en breder. Meer organisatiesbedrijven en horeca betrekken, organisaties vragen meer fairtrade producten te gaan gebruiken of juist bekijken hoe je fairtrade onder de aandacht krijgt bij andere doelgroepen. Net zoals bij de start van de campagne helpt het om een werkplan te maken. Wil je deelnemende bedrijven stimuleren hun assortiment uit te breiden naast koffie en thee? Denk dan mee om non-food producten zoals relatiegeschenken en kerstpakketten fairtrade te laten zijn. Of bekijk met hen de mogelijkheden voor fairtrade koffiebenodigdheden of producten in de kantine.

Op volle kracht

Met het kernteam werk je naar de titel toe. Wanneer deze binnen is, bestaat het risico dat leden afhaken. Zorg ervoor dat het enthousiasme van het kernteam blijft, maar weet ook op het juiste moment afscheid te nemen. In het najaar van 2014 lanceert Fairtrade Gemeente een toolkit rondom het vinden en binden van enthousiaste fairtraders.

Samen sta je sterk

Wil jij jullie vestiging van een landelijke hotelketen of dat grote bedrijf in jouw gemeente overtuigen meer fairtrade te gaan gebruiken? Zoek samenwerking met andere Fairtrade Gemeenten. Kijk in welke gemeenten de keten zich vestigde of zoek een bedrijf van een zelfde kaliber in een andere gemeente. Neem contact op met het lokale kernteam en wissel ervaringen uit. Of benader gezamenlijk de vestigingen in jullie gemeenten. Bundel je krachten, zodat de kans op slagen vergroot wordt. Het heeft effect! Zo zorgde alle vragen rondom fairtrade vanuit verschillende gemeenten ervoor dat een landelijke supermarktketen een draaiboek heeft klaarliggen bij de klantenservice voor als Fairtrade Gemeenten bellen.

Digitale tools geven inzicht

Wil jouw gemeente zich ontwikkelen op een bepaald gebied, maar weet je niet hoe? Je krijgt inzicht in wie interessant is om te spreken via de digitale tools die Fairtrade Gemeente heeft. Online kun je vergelijkingen tussen gemeenten maken en bekijken welke gemeente in bepaalde branches goed scoort. Roep de hulp van die gemeenten in via het contactformulier op hun lokale pagina. En zorg dat jullie eigen gegevens up-to-date zijn. Want hoe leuk is het als jullie als expert zelf ervaringen kunnen delen omdat jullie ruim boven de 100% scoren in een bepaalde branche?

Deel successen

Jaarlijks organiseert Fairtrade Gemeente, bij voldoende animo, een titelhoudersbijeenkomst. Op deze bijeenkomst kun je met gelijkgestemden ervaringen uitwisselen en bespreken we belangrijke grote ontwikkelingen in de campagne en op fairtrade gebied. De succesverhalen vliegen over tafel! Maar ook lokaal blijft het belangrijk jullie successen te delen. Blijf lokale media dus op de hoogte houden van ontwikkelingen zoals nieuwe deelnemers, bijzondere acties, landelijke en lokale mijlpalen en natuurlijk de herbevestiging van de titel.

.