.

Overtuig winkels

Met deze campagne willen we vooral de verkoop van fairtrade producten verhogen. Criterium 3 richt zich daarom op de zichtbare verkoop van eerlijke producten. In jouw gemeente moeten daarom een bepaald aantal winkels, horeca en supermarkten zichtbaar fairtrade producten verkopen. Wie benader je als eerst en hoe overtuig je de winkels om meer fairtrade te verkopen?

Criteria voor winkels

Hoe groter de gemeente, hoe meer fairtrade producten er verkocht kunnen worden. Het vereiste aantal winkels om de titel aan te kunnen vragen hangt daarom af van het inwonersaantal. Winkels die op een andere manier bijdragen aan duurzaamheid kunnen meetellen in criterium 6: MVO. Bekijk de specifieke criteria per categorie in de handleiding.

Een goed begin

Om meteen een vliegende start te maken kun je bij een winkeliersvereniging vragen of je daar een keer iets mag komen vertellen over de campagne en de Fairtrade Meting. Laat weten dat je graag hun achterban wilt benaderen en waarom. Indien ze positief reageren, heb je een goed startpunt voor de Fairtrade Meting. Vind je een presentatie bij de winkeliersvereniging in het begin nog te spannend? Om gevoel te krijgen bij het gesprek over fairtrade en het overtuigen van winkels, kun je ook starten bij speciaalzaken. Die voelen er eerder voor om fairtrade te gaan gebruiken, of gebruiken dit soms al. Landelijke ketens zijn vaak lastiger om het assortiment fairtrade uit te breiden. Maar: sla deze ketens niet over! De ervaring leert dat wanneer er in veel gemeenten gevraagd wordt naar fairtrade producten, ze uiteindelijk stappen zullen nemen. Het hoofdkantoor krijgt vanuit verschillende winkelmanagers te horen dat de vraag naar eerlijke producten stijgt. Reden voor hen om het assortiment uit te breiden.

Supermarkten

De grote klus van de Fairtrade Meting zijn de supermarkten. Maak dit behapbaar door ieder werkgroeplid bij de eigen supermarkt te laten nagaan welke eerlijke producten die verkoopt. Of werk samen met betrouwbare tellers, zoals studenten van middelbare of hogescholen. Daar kleven echter ook uitdagingen aan, waar je van tevoren goed op moet inspelen. Je moet ze goed informeren over welke keurmerken in welk criterium van de campagne meetellen. Laat de supermarktmanager van tevoren weten dat je een Fairtrade Meting gaat doen en waarom. Zo kun je achteraf ook makkelijker het gesprek aangaan over meer fairtrade producten in het schap. Inmiddels hebben de meeste supermarkten een behoorlijk assortiment. De grootste uitdaging is om te voldoen aan de criteria op de versafdeling. Juist daar is het belangrijk volhardend te zijn: de arbeidsomstandigheden en –voorwaarden in de conventionele fruitbranche zijn slecht. Wanneer supermarkten voldoen aan de criteria, stimuleer je ze alsnog om hun assortiment  uit te breiden. Zodat consumenten steeds makkelijker kunnen kiezen voor fairtrade producten.

Fairtrade kleding

Er bestaat ook fairtrade katoen en dus ook winkels die dit verkopen. Kijk of er in jouw gemeente een winkel van een keten zit die kleding van fairtrade katoen verkoopt. Sari Fair Fashion zit bijvoorbeeld in meerdere gemeenten. Kijk hier of er een winkel in jouw gemeente zit. Als een kledingwinkel kleding verkoopt van merken die zijn aangesloten bij de Fair Wear Foundation en MADE-BY kunnen deze kledingwinkels meetellen in criterium 6. Ben je op zoek naar een partij die shirts van fairtrade katoen bedrukt? Kijk bij H3P motives, die tegen een aantrekkelijke prijs fairtrade shirts kunnen maken met jullie eigen logo of vraag om meer informatie bij de Katoenfabriek.

Eerlijke winkelroute

Beloon deelnemende winkels en horeca voor hun inzet voor fairtrade door de meerwaarde van hun deelname te laten zien. Bied ze promotiemateriaal aan waarmee ze kunnen laten zien dat ze fairtrade producten verkopen, zet ze in het zonnetje door media-aandacht te creëren of geef ze een plek in een Eerlijke Winkelroute. Zo krijgen zij de aandacht die ze verdienen. Bovendien zien andere ondernemers concreet welke voordelen er zijn bij deelname aan de campagne. Dat zet hun aan om ook fairtrade producten te gaan verkopen. Gemeenten zoals Dordrecht, Alkmaar, Utrecht, Tilburg, Eindhoven, Culemborg en Arnhem gingen jullie al voor met een Eerlijke Winkelroute.

Compensatie

Bij het digitaal aanvragen of verlengen van de titel is er ook de mogelijkheid om Wereldwinkel, Waar of overige fairtrade winkel in te zetten ter compensatie voor 1 andere branche (bijvoorbeeld als targets voor supermarkten of horeca niet gehaald worden). In het digitale formulier vink je bij de Wereldwinkel of WAAR aan dat deze wordt ingezet ter compensatie. Bij de te compenseren branche vink je ook compensatie aan met een toelichting. Bijvoorbeeld: Je komt één supermarkt te kort. Dan voer je een fictieve supermarkt in zonder gegevens en assortiment, je vinkt compensatie aan en geeft een toelichting. Omdat je anders volgens het systeem niet voldoet.

.