.

Feiten & cijfers

De Fairtrade Gemeente campagne groeit. Iedere dag verbinden nieuwe mensen, bedrijven en organisaties zich aan de campagne. Samen maken we heel Nederland fairtrade en zorgen we voor duurzame armoedebestrijding in ontwikkelingslanden. Onderstaand de feiten en cijfers over de campagne en over fairtrade op een rij. Update: 08 september 2015.

Fairtrade Gemeente campagne

  • 59 Fairtrade Gemeenten (15% van totaal), die representeren
    • 5 miljoen inwoners
    • 497 mensen in een werkgroep
    • 4.210 organisaties die structureel kiezen voor fairtrade, waaronder:
      • 480 supermarkten
      • 659 overige winkels
      • 85 fairtrade winkels, zoals Wereldwinkels
      • 414 horeca, waarvan 9 Fairtrade Restaurants
      • 620 bedrijven
      • 861 maatschappelijke organisaties, waarvan 35 Fairtrade Kerken, 23 Fairtrade Scholen, 1 Fairtrade Hogeschool en 1 Fairtrade Universiteit
  • 117 gemeenten (30% van totaal) zijn actief in de campagne
  • 2 provincies (16% van totaal) zijn actief in de campagne
  • In Wassenaar, Culemborg en Groningen kun je (relatief) de meeste horecagelegenheden met fairtrade producten vinden.
  • De grootste kans om fairtrade producten tegen te komen op de werkvloer heb je in Het Bildt, Teylingen en Tytsjerksteradiel. Deze gemeenten worden snel opgevolgd door Bunnik, De Bilt, Nieuwegein en Dordrecht.
  • Bunnik is een duidelijke koploper als het gaat om het enthousiasmeren van scholen, kerken en andere maatschappelijke organisaties voor fairtrade. De Utrechtse Heuvelrug, Het Bildt en Wassenaar doen het ook goed op dit terrein.

De Fairtrade Gemeente campagne bestaat ook in andere landen. In totaal zijn er nu 2.276 Fairtrade Towns. Lees hier meer over de internationale Fairtrade Towns.

Doe ook mee

 

Fairtrade algemeen

  • 2 miljoen producenten, boeren en arbeiders in ontwikkelingslanden werken onder fairtrade condities
  • 6 miljoen mensen in ontwikkelingslanden profiteren (indirect) van fairtrade
  • 63% van de Nederlandse huishoudens koopt fairtrade producten
  • Gemiddeld kopen Nederlandse huishoudens 6,4 keer per jaar fairtrade producten voor gemiddeld € 16,90
  • Fairtrade producten worden vooral gekocht door jongeren onder de 30 jaar en door ouderen boven de 65 jaar
  • 92% van alle fairtrade producten wordt verkocht via supermarkten
  • 65% van alle fairtrade producten die in Nederland worden verkocht zijn bananen en koffie
  • Sterk groeiende zijn producten binnen de categorie chocolade en culinary
  • In 2012 ging 21.771.034 kilo fairtrade bananen over de toonbank
  • Retailwaarde van de in 2012 verkochte fairtrade producten met Max Havelaar keurmerk was € 188 miljoen
.