.

Wat is fairtrade

Jij kunt iedere dag een bijdrage leveren aan duurzame armoedebestrijding. Heel makkelijk door te kiezen voor fairtrade producten. In de supermarkt, op het werk, in een restaurant. Maar wat is fairtrade? Door fairtrade producten te kopen investeer je in mensen in ontwikkelingslanden. Via fairtrade ontvangen zij een eerlijke prijs voor hun producten en werken zij onder menswaardige omstandigheden. Dus geen kinderarbeid en geen extreem lange werkdagen. Maar wel aandacht voor milieuvriendelijke productieprocessen.

Om een product fairtrade te kunnen noemen, moeten alle partijen in de handelsketen aantoonbaar maken dat zij aan de internationale principes van fairtrade voldoen. Organisaties kunnen dat op verschillende manieren aantonen. Initiatieven die de fairtrade principes hebben verankerd in hun werkwijze zijn per maart 2014 onder andere Fairtrade International (in Nederland bekend als Max Havelaar), WFTO, Fair for Life, Naturland en Bio-Equitable. Zij werken allemaal op hun eigen manier binnen de fairtrade  principes. De producten van deze initiatieven zijn te koop via verschillende groothandels, supermarkten, fairtrade winkels en warenhuizen. Onderstaand logo´s van keurmerkorganisaties en erkenningsystemen die de fairtrade principes omarmen.

Max Havelaar keurmerk voor fairtrade   Fair for LifeWorld Fair Trade Organisation NaturlandBio Equitable

Andere initiatieven die de fairtrade criteria omarmen zijn Fair Trade Original en Wereldwinkels. Fair Trade Original is geen keurmerk, maar een bekend merk dat fairtrade producten verkoopt. Wereldwinkels verkopen fairtrade producten en controleren of leveranciers van cadeau- en woonartikelen (zoals tassen, servies en sieraden) voldoen aan de fairtrade criteria. Alle leveranciers die erkend zijn door de Landelijke Vereniging van Wereldwinkels (waaronder Fair Trade Original) werken volgens de fairtrade principes.

Fair Trade Original

 Logo_LVWW

 

Duurzame handel
De Fairtrade Gemeente campagne stimuleert fairtrade in Nederland. De campagnecriteria (1 tot en met 5) zijn daarom primair gericht op het vergroten van de vraag en het aanbod van fairtrade producten. Er bestaan echter meer initiatieven die werken aan een betere wereld. Initiatieven die bijvoorbeeld gericht zijn op duurzame productie (zoals Utz Certified en Rainforest Alliance), op biologische productie (zoals EKO), op duurzame bosbouw (FSC) en op duurzame visvangst ( MSC). Deze initiatieven hebben de fairtrade principes niet (allemaal) opgenomen in hun standaarden. De Fairtrade Gemeente campagne beloont deze initiatieven dus niet als fairtrade, maar via criterium 6 – Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. De organisatie BTC Trade for Development ontwikkelde een handig rapport met een overzicht van labels en systemen (.pdf).

.